...

LAZADA

Lazada Malaysia

Saturday 25 October 2014

Kelulut Lagi...

Salam warahmatullah,

Coretan singkat ini hanyalah untuk berkongsi sedikit ilmu hasil dari kumjungan saya dan En Malek ke Wafiqah Farm & Nursery di Sungai Tekali, Hulu Langat pada hari Khamis yang lalu.

Kunjungan kami disambut oleh barisan sarang kelulut yang baru sampai dari Narathiwat, Thailand. Menurut Tuan Faizul, ada sekitar 100 sarang kelulut lagi akan sampai sedikit masa lagi. Satu sarang berserta koloni kelulut dijual oleh beliau pada harga RM700. Bagi sesiapa yang berhajat untuk mendapatkan sarang kelulut, bolehlah menghubungi Tuan Faizul melalui no. 010-2205745.

Dari pemerhatian saya, koloni kelulut beliau hampir sama dengan koloni kelulut Dr Ibrahim. Bagaimanapun, sistem sarangnya adalah berlainan. Sistem sarang kelulut beliau sama seperti sistem sarang kelulut Abang Nasri manakala sistem sarang kelulut Dr Ibahim lebih menyerupai sistem sarang lebah madu. Dari aspek famili kelulut pula, famili kelulut Tuan Faizul dan Dr Ibrahim hampir sama tetapi famili kelulut Abang Nasri adalah lebih besar disamping mempunyai sedikit warna merah pada badannya.



Seronok juga melihat koloni kelulut berterbangan mencari madu dan kemudian kembali ke sarang masing-masing. Hajat dihati memang ada untuk memiliki sarang kelulut tetapi belum mempunyai infrastruktur yang sesuai. Insya-Allah akan tercapai juga hasrat itu suatu hari nanti mudah-mudahan. Amin.

Wassalam.


No comments:

Post a Comment