...

LAZADA

Lazada Malaysia

Saturday 25 October 2014

1 Muharram 1436 Hijri - Hijrah Kepada Inokulasi Gaharu

Salam warahmatullah,

Pertama sekali saya ingin mengucapkan Marhaban ya Muharram; selamat datang kepada bulan Muharam yang mulia. Dengan berinjaknya tahun maka usaha juga perlu diinjakkan kepada yang lebih baik.

Untuk itu, siang tadi saya telah ke tapak projek bersama-sama En Malek untuk melakukan aktiviti inokulasi gaharu. Dan, kami telah berjaya menginokulasikan enam batang pokok karas menggunakan dua jenis vaksin gaharu.

Empat batang pokok telah diinokulasikan dengan vaksin B1 manakala dua batang pokok lagi telah diinokulasikan dengan vaksin dari Thailand pemberian Abang Mat Siam. Untuk pengetahuan, vaksin B1 adalah vaksin keluaran Tuan Bakery yang telah diolah berasaskan formula yang telah saya berikan kepada beliau 4 tahun yang lalu. Sementara itu, vaksin dari Thailand diberikan kepada saya oleh Abang Mat Siam dengan tujuan untuk penyelidikan.

Sebagai tanda pengenalan vaksin mana yang digunakan ke atas pokok yang mana; saya telah memberi tanda menggunakan cat sembur berlainan warna. Cat sembur berwarna biru bagi vaksin B1 manakala cat sembur berwarna merah untuk vaksin dari Thailand.








Selepas ini nanti, saya akan lakukan pula aktiviti inokulasi gaharu menggunakan vaksin olahan saya sendiri...insya-Allah.

Mudah-mudahan bersempena permulaan tahun Hijrah yang baru, akan membawa keberkatan dalam usaha-usaha yang sedang dijalankan. Amin ya rabbil alamin.

Wassalam.



No comments:

Post a Comment