...

LAZADA

Lazada Malaysia

Monday 27 October 2014

Perkembangan Inokulasi Gaharu...

Salam warahmatullah,

Pagi ini saya telah melawat tapak projek untuk melihat perkembangan inokulasi gaharu yang telah dilakukan pada 1 Muharram tempohari.

Secara amnya, inokulasi berjalan lancar kecuali bagi inokulasi menggunakan vaksin dari Thailand pemberian Abang Mat Siam. Sebatang pokok karas yang disuntik dengan vaksin tersebut menyerap dengan baik manakala sebatang pokok lagi menghadapi sedikit masalah. Masalahnya adalah... terjadinya semacam jeli di dalam lubang suntikan serta di muncung hos hingga menghalang cairan vaksin daripada masuk ke dalam batang pokok karas seterusnya diserap oleh pokok.

Melihat masalah tersebut saya segera menghubungi Abang Mat Siam untuk bertanyakan hal tersebut. Namun, Abang Mat Siam tidak mempunyai pengetahuan tentang perkara itu dan beliau berjanji akan menghubungi teman beliau di Thailand untuk bertanyakan masalah tersebut.

Apapun, secara amnya usaha inokulasi tersebut bolehlah diputuskan sebagai berjaya. Insya-Allah saya akan melakukan lawatan seterusnya setelah mendapatkan maklum-balas daripada Abang Mat Siam dalam sehari-dua lagi. Insya-Allah...

Wassalam.


No comments:

Post a Comment