...

LAZADA

Lazada Malaysia

Wednesday 15 October 2014

Flower Hormone

Salam warahmatullah,

Hari ini saya memulakan pembuatan Flower Hormone. Sekiranya usaha ini berjaya, Flower Hormone ini nanti akan berfungsi merangsang pokok untuk berbunga dengan lebat. Ia sesuai untuk kegunaan ke atas pokok bunga-bungaan begitu juga pokok buah-buahan.

Teknik membuat Flower Hormone adalah dengan cara mengekstrak enzim daripada bunga-bungaan. Setelah diproses, enzim ini perlu dicairkan sebelum dijadikan semburan foliar. Pun begitu, proses mengekstrak enzim ini akan mengambil masa sekitar 2 - 3 minggu sebelum boleh digunakan.

Apapun, yang pentingnya adalah Flower Hormone ini adalah 100% organik dan bebas daripada bahan kimia beracun. Oleh itu, ia tidak berbahaya kepada alam sekitar, haiwan mahupun manusia. Ingatlah pesan Allah supaya kita tidak berbuat kerosakan di atas mukabumi.

Saya berkeinginan untuk membuat Flower & Fruiting Hormone khas untuk pokok durian. Tetapi, belum berkesempatan kerana belum mendapat bahannya. Tuan Bakery masih belum membekalkan bunga serta putik durian seperti yang dijanjikan. Harap-harap saya akan mendapat bekalan bahan-bahan tersebut tidak lama lagi. Mudah-mudahan jika projek ini berjaya, ia akan dapat menggalakkan pokok durian untuk berbunga dengan lebat seterusnya berputik dan menghasilkan buah durian yang lebih banyak bagi setiap pokok berbanding sekarang. Doakan semoga projek ini dapat berjalan seperti yang dirancangkan dan mendapat kejayaan.

Wassalam.


No comments:

Post a Comment