...

LAZADA

Lazada Malaysia

Sunday 7 September 2014

Zizyphus Jujuba

Salam warahmatullah,

Kira-kira 3 tahun lepas, saya telah menanam 2 batang pokok Zizyphus Jujuba atau lebih dikenali sebagai Kurma China di kalangan masyarakat tempatan. Sebatang daripada pokok tersebut telah mati tetapi sebatang lagi sedang mulai mengeluarkan bunga. Insyallah tidak lama lagi akan mengeluarkan buah. Mudah-mudahan hasilnya nanti memberangsangkan.








Dari segi rupa, pokok Zizyphus Jujuba ini serupa dengan pokok yang dikenali sebagai Bidara di mana daunnya digunakan waktu memandikan jenazah. Terdapat sebatang pokok Bidara ini di rumah kakak saudara saya di Durian Sebatang, Dong, Raub, Pahang.

Pada mulanya, saya sangkakan pokok tersebut adalah Zizyphus Jujuba tetapi bila ditanya kepada beliau, katanya pokok tersebut adalah pokok Bidara. Mungkinkah sebenarnya kedua-dua pokok ini sama? Wallahua'lam.

Mungkin apabila pokok yang saya tanam ini mengeluarkan buah dan pokok di kampung juga berbuah maka persolaan ini akan terjawab.

Bagi mereka yang masih tertanya-tanya pokok apakah ini; buahnya juga dikenali sebagai Kurma Merah dan sering menjadi sebahagian daripada isi Lai Chi Kang.

Wassalam.


No comments:

Post a Comment