...

LAZADA

Lazada Malaysia

Thursday 1 May 2014

Baja Ikan

Salam warahmatullah,

Pada 13hb April yang lalu, saya telah melakukan cubaan pertama membuat baja ikan atau juga dikenali sebagai Fish Amino Acid (FAA). Dan, petang tadi saya telah membuka takungan baja ikan tersebut untuk melihat sejauh mana kemajuannya.

Mulanya...agak terkejut juga saya melihat ada beberapa ekor ulat seperti ulat sampah di dalam takungan tersebut. Bagaimanapun, saya mengambil keputusan untuk membalut semula takungan tersebut dengan suratkhabar dan mengembalikannya ke tempat asal.

Setelah itu, saya lantas menghubungi Abang Mat Siam untuk bertanyakan perihal ulat tersebut. Menurut Abang Mat Siam, adanya ulat tersebut petanda baja ikan tersebut sedang melalui proses yang sepatutnya. Beliau kemudiannya menyarankan agar takungan itu dibalut dengan suratkhabar dan dibiarkan selama 3 bulan lagi. Alhamdulillah...tindakan yang saya buat adalah betul.

Abang Mat Siam juga bertanya ikan apa yang saya gunakan dan saya beritahu beliau saya menggunakan ikan sardin. Kata beliau, ikan itu adalah bagus untuk dijadikan baja ikan cumanya ia mengambil masa yang panjang untuk hancur. Dan, 3 bulan dari sekarang adalah jangkamasa yang cukup untuk ikan tersebut hancur sepenuhnya.

So...kita akan lihat semula kemajuan baja ikan tersebut 3 bulan dari sekarang.

Sekian, wassalam.


No comments:

Post a Comment