...

LAZADA

Lazada Malaysia

Monday 23 March 2015

Inokulasi Kedua

Salam warahmatullah,

Alhamdulillah pagi ini saya telah berkesempatan untuk ke tapak projek sekali lagi. Dan..yang bestnya En Malik pun turut serta.

Dengan kesempatan tersebut, saya telah dapat melakukan inokulasi kedua ke atas 3 batang pokok karas. 2 batang kepunyaan anak-anak saya dan sebatang kepunyaan Landlord.

Seperti yang pernah saya ungkapkan, insya-Allah proses inokulasi akan terus dilakukan ke atas setiap pokok karas hingga mencapai 4 kali dan akan dilakukan dengan jarak masa sekitar 3 bulan. Tujuannya adalah untuk memastikan gubal gaharu yang terhasil nanti betul-betul baik mutunya serta banyak kuantitinya. Insya-Allah...

Pokok karas kepunyaan Izzat telah diinokulasi bagi kali ke-2.

Pokok karas kepunyaan Ahmad juga diinokulasi bagi kali ke-2.

Pokok karas Landlord juga diinokulasi bagi kali ke-2.
Vaksin yang digunkan bagi inokulasi ke-2 ini adalah Bio-Vaksin GGM.

Kebetulan sewaktu kunjungan tersebut, pokok durian Landlord sedang berbunga dengan lebatnya. Maka, saya pun mengumpulkan sedikit bunga durian untuk dibawa balik. Tiba di rumah, saya langsung memproses bunga durian tersebut untuk dijadikan hormon. Mudah-mudahan apabila siap nanti, hormon bunga durian tersebut dapat dimanfaatkan untuk membantu bunga durian supaya lebih banyak yang melekat dan menjadi buah lantas mempertingkatkan hasil durian.

Hormon bunga durian yang baru diproses. Insya-Allah akan siap untuk digunakan dalam jangkamasa 2 minggu.
Sekian, wassalam.




No comments:

Post a Comment