...

LAZADA

Lazada Malaysia

Sunday 10 May 2015

Aquillaria Agallocha & Teh Gaharu

Salam warahmatullah dan salam sejahtera,

Semalam saya telah berkesempatan ke tapak projek dan bermalam di Sg Lopoh. Kesempatan tersebut memberi peluang kepada saya untuk menanam 10 batang anak karas dari spesis A. Agallocha. Anak-anak karas tersebut telah saya beli daripada Tuan Faizul, pemunya Wafiqah Farm & Nursery beberapa bulan yang lalu. Pokok karas A. Agallocha dikatakan mempunyai persamaan DNA dengan A. Malaccensis yang merupakan spesis unik kepada Malaysia.




Kunjungan saya juga mendapati sebahagian daripada pokok karas sedang berbunga dan berbuah di samping berpucuk muda. Lantas, saya telah mengutip pucuk-pucuk muda tersebut dan berjaya mendapatkan satu beg plastik penuh pucuk-pucuk gaharu untuk dijadikan teh gaharu.

Pucuk-pucuk tersebut kemudiannya dicuci dan dicelur sebentar sebelum dibilas dengan air bersih. Setelah ditoskan, pucuk-pucuk tersebut pun dijemur. Dalam beberapa hari, insya-Allah ia akan kering sepenuhnya dan bolehlah dijadikan teh. Sebenarnya, sudah lama saya berhasrat untuk membuat teh gaharu ini. Dan, pengalaman meminum teh gaharu sewaktu Sembang Gaharu Siri 3 yang diadakan oleh Datuk Haji Abdul Razak baru-baru ini telah meningkatkan lagi keinginan tersebut. Lantas...nah! Teh gaharu sedang dalam proses pembuatan.


Wassalam.




No comments:

Post a Comment